Detailní informace o produktu

Typ produktu Česká technická norma (ČSN)
Oznaèení zákl. dokumentu ČSN EN 14363+A1
Zmìna/oprava/svazek
Tøídicí znak 280307
Katalogové èíslo 509402
Název dokumentu Železniční aplikace - Zkoušení a simulace pro schvalování železničních vozidel z hlediska jízdních vlastností - Jízdní chování a stacionární zkoušky
Anglický název Railway applications - Testing and Simulation for the acceptance of running characteristics of railway vehicles - Running behaviour and stationary tests
Datum vydání 01.03.2020
Datum ukonèení platnosti 01.03.2023
Datum úèinnosti 01.04.2020
Vìstník vydání (mìs/rok) 3/20
Vìstník zrušení
Zpùsob vydání samostatně tiskem
Zpùsob pøevzetí originálu překlad
Bude pøeložena Ne
Použité jazyky
ICS kódy 45.060.01 - Železniční vozidla obecně
Subsektor
Deskriptory
Klíèová slova
Harmonizace/Urèení Informace o harmonizovaných a urèených normách jsou zveøejnìny v Databázi harmonizovaných norem
Zapracované dokumenty
OznaèeníRok vydání
EN 14363+A12018
Zmìny
Opravy
Nahrazuje dokumenty
Katalogové èísloOznaèeníRok vydání
507135ČSN EN 14363+A1 2019
Byla nahrazena dokumenty
Katalogové èísloOznaèeníRok vydání
516199ČSN EN 14363+A2 2023
Anotace

ČSN EN 14343+A1 Tato evropská norma stanovuje postup pro posuzování jízdních vlastností železničních vozidel pro evropskou železniční síť se standardním rozchodem koleje (jmenovitě 1 435 mm). Kromě posuzování jízdních vlastností vozidel pro procesy schvalování tato norma také definuje veličiny a závislosti, které se nepoužívají přímo pro účely schvalování. Tato informace je určena například pro validaci simulačních modelů. Také se může používat pro definování provozních podmínek mimo rozsah referenčních podmínek používaných pro schvalování. Posuzování jízdních vlastností se týká vozidel, která: - jsou nově vyvinuta; - mají významné konstrukční změny; nebo - mají změněné provozní podmínky. Proces posuzování je založen na stanovených vytčených zkušebních podmínkách (viz 3.1) uvedených v tomto dokumentu. Dlouholeté zkušenosti prokázaly, že vozidla vyhovující této normě se mohou bezpečně provozovat na infrastruktuře s mnohem nepříznivějšími podmínkami, než jsou vytčené zkušební podmínky, jestliže se použijí aktuálně platné všeobecné provozní předpisy. Tak například všeobecnou současnou praxí je omezení nedostatku převýšení v obloucích s poloměrem pod určitou hodnotou. Může být nezbytné upravit tyto provozní předpisy, pokud se zjistí zhoršení stavu infrastruktury. Tyto provozní předpisy jsou vydávány na národní úrovni. Postup pro vyhodnocování těchto provozních předpisů není předmětem této normy. POZNÁMKA 1 - Stanovené mezní hodnoty a statistické vyhodnocení zahrnuje rezervy. Ty sice nemohou být kvantifikovány, ale vysvětlují, proč se mohou vozidla v mnoha případech provozovat také mimo rozsah vytčených zkušebních podmínek při plné rychlosti a nedostatku převýšení. Tato norma umožňuje prokázání shody s vytčenými zkušebními podmínkami také pro případ, kdy jejich kombinace není při zkoušce dosažitelná. Také je možné provést posouzení vozidla za omezených zkušebních podmínek, jako například zkušební zóny 1 a 2 nebo při snížené rychlosti nebo zmenšené hodnotě nedostatku převýšení. V tomto případě se schválení vozidla musí přiměřeně omezit. POZNÁMKA 2 - Národní pravidla někdy dovolují zvýšit nebo snížit hodnoty pro rychlost, poloměr oblouku a nedostatek převýšení pro lokální provoz s ohledem na bezpečnost, přičemž se berou v úvahu lokální vlastnosti infrastruktury (uspořádání koleje, železniční svršek, kvalita geometrie koleje a podmínky kontaktu kolo-kolejnice). Tyto lokální vlastnosti se mohou lišit od těch, které patří do posuzování pro schvalování vozidla. POZNÁMKA 3 - Metody této normy se mohou použít i pro sběr informací o kompatibilitě mezi vozidlem a infrastrukturou, jsou-li podmínky nepříznivější než vytčené zkušební podmínky. Výsledky takových šetření se mohou použít pro stanovení pravidel bezpečného provozu pro takové podmínky infrastruktury. Když zkoušení vozidla ukáže, že chování vozidla vyhovuje požadavkům této normy při maximální rychlosti a maximálním nedostatku převýšení za podmínek infrastruktury, které jsou nepříznivější, než vytčené zkušební podmínky, pak se získané výsledky akceptují a není potřeba provádět doplňující zkoušky pro splnění požadavků, stanovených touto normou. Tato norma se zabývá čtyřmi aspekty: 1) Vozidla Posuzování jízdních vlastností se v zásadě provádí pro všechna železniční vozidla. Tento dokument obsahuje schvalovací kritéria pro všechny typy vozidel se jmenovitými statickými svislými nápravovými silami do 225 kN (na nejvíce zatíženém dvojkolí vozidla v posuzovaném stavu ložení, stanoveném v 5.3.2). Navíc jsou definována schvalovací kritéria pro nákladní vozidla se jmenovitými statickými svislými nápravovými silami do 250 kN. Schvalovací kritéria uvedená v tomto dokumentu platí pro vozidla, konstruovaná pro provoz na normálněrozchodných tratích. 2) Infrastruktura Ve schvalovacím procesu je